- W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

MARIA PAWLIKOWSKA - JASNORZEWSKA

 

Życiorys - polska poetka i dramatopisarka dwudziestolecia międzywojennego, zwana pierwszą damą Skamandra, formalnie nie należała to tej grypy..  Maria Pawlikowska-Jasnorzewska - urodziła się 24 listopada 1891 roku w Krakowie. Jej ojcem był Wojciech, a dziadkiem – Juliusz Kossak. Siostrą Marii była pisarka satyryczna Magdalena Samozwaniec, autorka znanej parodii Trędowatej pt. Na ustach grzechu. Powieść z życia wyższych sfer towarzyskich (1922) oraz książki o sławnej siostrze – Zalotnica niebieska (1973, wyd. pośmiertne). Odebrała staranną edukację domową, samodzielnie studiowała przyrodoznawstwo, filozofię i literaturę. Przez pewien czas uczęszczała jako wolna słuchaczka na krakowską ASP. Obracała się w kręgach tzw. high life’u, wśród jej znajomych byli między innymi Morstinowie, Pawlikowscy, przyjaźniła się także z Witkacym, z którym wspólnie napisała komedię Koniec świata (niestety nie dotrwała do naszych czasów). Jej pierwszym mężem był oficer austriacki, Władysław Bzowski, z którym rozwiodła się, by poślubić Jana Pawlikowskiego, syna jednego z pierwszych polskich taterników, a trzecim – oficer lotnictwa, Jerzy Stefan Jasnorzewski. Z uwagi na koligacje rodzinne, Maria wiele podróżowała. Była między innymi we Włoszech, w Rumunii, Turcji i Afryce. We wrześniu 1939 roku wraz z trzecim mężem opuściła Polskę i przebywała najpierw we Francji, a potem w Anglii. Cierpiała na nieuleczalną chorobę, na skutek której ostatnie miesiące życia spędziła w szpitalu. Zmarła na raka 9 lipca 1945 r. w Manchesterze. Debiutowała poetycko tomem Niebieskie migdały w 1922 roku. Do wybuchu wojny wydała dwanaście kolejnych tomików, spośród których najbardziej znane są Różowa magia (1924) oraz Pocałunki (1926). Oprócz twórczości poetyckiej w jej dorobku znajdują się także dramaty, m.in. Mrówki (wyst. 1936), Baba-Dziwo (wyst. 1938), z których tylko kilka ukazało się na scenie, a także proza poetycka – Szkicownik poetycki (1939) .

 

Twórczość:

·         Maria Pawlikowska –Jasnorzewska -  stworzyła specyficzny wzorzec „poezji kobiecej”.

·         jest pierwszą kobietą odważnie traktującą erotyzm i zmysłowość.

·         burzliwe życie osobiste wywarło duży wpływ na twórczość Pawlikowskiej. Jako kobieta była też obiektem męskich westchnień, przez całe życie skrywając pod „pancernym” gorsetem garb i skrzywienie kręgosłupa”.

·         Maria Pawlikowska-Jasnorzewska uważała, że życie nie ma żadnej wartości gdy nie ma w nim miłości.

·         w tomiku „Pocałunki” poetka ukazała się jako znawczyni kobiecej natury.

·         przedstawione przez nią kreacje kobiet są najczęściej nieszczęśliwymi, przeżywającymi dramaty życiowe osobami. Czekają bowiem na swojego wymarzonego mężczyznę lub zostają zranione przez ukochanego.

·         w niektórych wierszach przedstawiona  kreacje kobiety- romantyczki, dla której miłość jej najwyższą wartością. Jest ona już doświadczona przez los, zraniona i porzucona.

·         postacie kobiece u Pawlikowskiej są przedstawione za pomocą dosyć prostego słownictwa, dzięki czemu poetka zachowuje w pewien sposób dystans do swojej twórczości.

·         portret kobiety jest tu bardzo czytelny, gdyż wszystkie te wiersze odnoszą się do młodej, zranionej osoby poszukującej szczęścia, dla której miłość jest najważniejszą wartością życia.

·         poetka podkreśliła wrażenia emocjonalne swoich bohaterek i w pewien sposób zmusiła czytelnika do przeżywania treści jej utworów.

·         Poezja intymna, wiersze – miniatury obrazujące świat przeżyć kobiety, jej uczucia, walkę o szczęście, zbiór drobiazgów, jaki ją otacza.

 

Okresy twórczości

1)       1922-27 – od debiutu do tomu Wachlarz

o        ekstatyczny zachwyt życiem

o        intensywność przeżyć miłosnych

o        sensualny opis przedmiotów, barw, stanów uczuciowych

o        niekiedy żart, zabawa

o        dążenie do poetyckiej kondensacji

 

2)       1928-39 – od publikacji tomów Cisza leśna oraz Paryż do wydania tomu prozy poetyckiej Szkicownik poetycki

o        najbogatsze dokonania poetki

o        irracjonalizm

o        refleksja nad przemijaniem, śmiercią, życiową klęską

o        czasem tematyka jawnie publicystyczna

o        długie utwory narracyjne

o        poetyka niedokończenia, fragmentu, szkicu

 

3)       1939-45 – okres emigracyjny, zakończony śmiercią poetki

o        poetyckie analizowanie klęski wojennej

 

Cechy twórczości

·         codzienny konkret

·         kolokwialny język

·         nowy typ autokreacji poetyckiej

o        bohaterka – nowoczesna kobieta, jawnie i w sposób naturalnie pozbawiony patosu i afektacji, pełen niezrównanego wdzięku i pewnej kokieterii, manifestująca swą miłość

o        realizm psychologiczny

o        bohaterka żyje w świecie zwykłych realiów, ale tak przedstawionych,
że współtworzą one – na równych prawach z motywami egzotyki – jeden z bardziej uroczych światów wyobraźni, jakie znaleźć można
w literaturze tego okresu

·         poezja wykazująca związki z innymi sztukami (impresjonizm, secesja, formizm, malarstwo japońskie, abstrakcjonizm)

·         dążenie do depatetyzacji i uczuciowej dyskrecji

·         kategoria zaskoczenia – celne pointy

·         żartobliwość = życzliwe ośmieszanie świata i pewnych jego wartości

o        żart rozbraja, unieszkodliwia to, co straszne, niebezpieczne

o        flirt z losem, istnieniem

·         poezja ewoluowała od formy zamkniętej ku formie otwartej, od rygorów
i wirtuozerii ku „niezauważalności”, swobodzie i ascezie formalnej

Cechy poezji

typu skamandryckiego

Cechy poezji odmienne od poezji skamandrytów

W późniejszej twórczości – zbliżenie do Awangardy

·         prozaizacja i kolokwializacja języka poetyckiego

 

·         dążenie do odpatetyzowania poetyckich konwencji

 

·         kreacja nowego bohatera lirycznego – zwykłego, „normalnego”, „szarego człowieka”

 

·         konkretność

 

·         sensualizm

 

·         idealizacja świata

·         nie ma atmosfery nudy, przesytu, rezygnacji

 

·         świat bohaterki lirycznej pełen jest napięć i intensywności

 

 

·         odmienny charakter egzotyki

 

·         antysentymentalizm

·         złagodniał rewolucjonizm

 

·         poszerzenie tematyki

 

·         poszerzenie zakresu metaforyki (metafory przybosiowskie)

 

Dzieła:

·         1922 Niebieskie migdały

o        groteska balladowa (jak u Leśmiana)

o        neorokokowy konceptyzm

o        utwory eksperymentatorskie

·         1924 Różowa magia

o        prozaizacja języka

o        ucodziennienie realiów

o        demokratyzacja ja lirycznego

o        stylizacja

o        poetyka wdzięku

o        sensualistyczno-wizualny charakter tej poezji

o        częste odwołania do malarstwa

o        tematyka kulturowa i egzotyczna

o        wiele utworów żartobliwych

·         1926 Pocałunki

o        zmiana tonacji

o        motyw „niekochanej”

o        głównie 4-wersowe „miniaturki”

o        zaskakujące pointy, mistrzostwo pointy

o        przejawy skamandryckiego klasycyzmu, ale też zbliżenia do poezji awangardowej

o        maksimum wyrazu przy minimum zużycia słowa

·         1927 dancing. karnet balowy

o        mały temat → doznaje nobilitacji

o        „przekład” muzyki jazzowej na poetyckie słowo

o        coraz częściej – obsesja przemijania, starzenia się, śmierci

·         1927 Wachlarz. Zbiór poezyj dawnych i nowych

o        zwiastuny zainteresowania spirytyzmem

·         1928 Cisza leśna

o        ciemna tonacja (lęk, fascynacja Naturą)

o        irracjonalizm

·         1928, 1929 Paryż

o        tematyka wróżbiarska i spirytystyczna

·         1930 Profil białej damy

o        tematyka wróżbiarska i spirytystyczna

o        motyw nieśmiertelności

o        motyw paligenezy

o        zwrot ku magii

o        temat – Natura

§         częste personifikacje

§         dialog z Naturą

·         nienawiść – a podziw

o        motyw niechęci do prokreacji

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • slaveofficial.keep.pl
  • Szablon by Sliffka (© - W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.)