- W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Scenariusz pedagogizacji rodziców prowadzonej w formie warsztatów

„Jak walczyć z agresją u dzieci?”

 

Cele warsztatów:

− zapoznanie rodziców z psychologicznym mechanizmem powstawania agresji u człowieka,

− uświadomienie możliwości podejmowania od najmłodszych lat działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu agresji poprzez właściwe zaspokajanie potrzeb dzieci,

− zapoznanie rodziców z najczęściej występującymi sytuacjami, w których dziecko uczy się agresji, umiejętne eliminowanie takich sytuacji,

− zapoznanie rodziców z przykładami gier i zabaw przeciwko agresji.

 

Metody pracy: burza mózgów, pogadanka, rozmowa, dyskusja.

Formy realizacji: praca w grupach, praca zbiorowa, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

− Plansza nr 1 z pytaniem: „Jak walczyć z agresją u dzieci?”,

− Plansza nr 2 prezentująca psychologiczny mechanizm powstawania agresji,



AGRESJA

 



FRUSTRACJA

 

POTRZEBA

(niezaspokojona)

− Plansza nr 3 prezentująca podział potrzeb według M. Przetacznikowej.

− Plansza nr 4 z pytaniem: „Gdy mam kłopoty, pecha, „zły dzień”, gdy nie mam humoru, nic nie idzie po mojej myśli − czego oczekuję od innych?”

 

Literatura:

1.     I. Obuchowska, Agresja u dzieci w perspektywie rozwojowej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 9/2000.

2.     R. Portmann, „Gry i zabawy przeciwko agresji”, Wydawnictwo Jedność, Kilce 1999.

3.     M. Przetacznik-Gierowska, G. Makiełło-Jarża, „Podstawy psychologii ogólnej”, WSiP, Warszawa 1989.

4.     W. Szewczuk [red.], „Encyklopedia Psychologii”, Fundacja Innowacja, Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa 1998.

 

Przebieg warsztatów:

1.     Podział rodziców na grupy.

2.     Wprowadzenie nauczyciela w problematykę warsztatów:

− Prezentacja planszy nr 1,

− Uzasadnienie potrzeby podejmowania problematyki agresji w związku z narastającą falą tego zjawiska u coraz młodszych dzieci.

3.     Poznanie pojęcia i mechanizmu powstawania agresji.

− Próba udzielenia przez poszczególne grupy pisemnej odpowiedzi na pytanie: „Co to jest agresja?”,

− Prezentacja stanowisk przez poszczególne grupy,

− Zapoznanie rodziców z mechanizmem powstawania agresji z wykorzystaniem przez nauczyciela planszy nr 2.

4.                 Prezentacja przez nauczyciela planszy nr 3 ukazującej podział potrzeb człowieka według M. Przetacznikowej. Zwrócenie szczególnej uwagi na konieczność zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa.

− Rozmowa z rodzicami na temat najczęstszych zaniedbań w zakresie zaspokajania potrzeb dzieci jako pierwotnej przyczyny uruchamiania się mechanizmu agresji.

5.                 Zapoznanie rodziców z psychologicznym mechanizmem uczenia się agresji.

− Udzielanie przez rodziców odpowiedzi na pytanie: „Jakie zachowania uważam za agresywne?”,

− Rozmowa na temat sytuacji, w których dzieci mogą uczyć się agresji. (niewłaściwe programy telewizyjne, wadliwie funkcjonująca rodzina, wpływy grupy rówieśniczej).

6.                 Prezentacja przez nauczyciela planszy nr 4.

− Udzielanie przez grupy rodziców odpowiedzi na postawione pytanie.

7.                 Uzyskanie odpowiedzi na pytanie z planszy nr 1 − „Jak walczyć z agresją?” przez podstawienie odpowiedzi rodziców na pytanie z planszy nr 4 pod planszę z pytaniem nr 1.

− Uzyskanie następujących wniosków: Najlepszym sposobem walki z agresją u dzieci jest okazywanie im zrozumienia, akceptacji, cierpliwości, wsparcia, pomocy, empatii, opieki, czułości.

8.                 Prezentacja przez nauczyciela przykładów gier i zabaw z dziećmi przeciwko agresji.

 

 

Opracowanie Ewa Walkowiak

Nauczycielka nauczania zintegrowanego w Szkole Podstawowej w Łopiennie

...[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • slaveofficial.keep.pl
  • Szablon by Sliffka (© - W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.)