- W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Ćwiczenia 30.11.2010

 

SZKOŁA W CHARTES

 

•                     szkoła założona we Francji – wiek X – okres największej działalności XI-XII wiek;

•                     rehabilitacja doczesności, cieleności oraz materii;

•                     Filozofowie z Chartres zafascynowani właśnie odkrytym fragmentem Timajosa Platona dążyli do stworzenia spójnej, naukowej koncepcji świata, łączącej widzenie chrześcijańskie ze starożytnym. Wyjście okazało się dość proste. Przyjęto, że Bóg stworzywszy świat, uczynił szereg niezmiennych praw, które nim rządzą, a w które od czasu ich ustanowienia Bóg już nie ingeruje. W ten sposób doszło do desakralizacji świata, który od tej pory mógł być badany naukowo. Rzecz niby błaha, ale dzięki temu narodziła się możliwość rozwoju naukowego w średniowieczu.

•                     Człowiek to dla nich mikrokosmos, który łączy w sobie ciało i duszę – czyli coś ze świata i coś z Boga. Z tych zainteresowań humanistycznych wynikło także sformułowanie zasad etyki, jako nauki praktycznej, czyli konkretnych reguł jakie życie powinien prowadzić człowiek.

 

JAN Z SALISBURY

•                     (1110-1180)

Natura:

•                     zaczęto mówić o Naturze przez wielkie N, która jest dziełem Boga, natura ma charakter autonomiczny → Bóg ją stworzył ale już w nią nie ingeruje; natura jako zaprogramowana maszyna;

•                     Natura już nie oddala od Boga → pozwala dostrzec jego geniusz i jest potwierdzeniem jego wielkości;

•                     Jest dobra;

•                     należy ja poznawać, można w nią ingerować;

 

Koncepcja Ciała Sprawiedliwości - „CORPUS IUSTICIE”

•                     jest to okres dominacji papiestwa 1100-1300;

 

B

|

P

|

---------------------

|      |      |     |      |

W   W    W   W   W

 

•                     P – papież – namiestnik Boży;

•                     W – poszczególni władcy, monarchowie, wspólnoty;

•                     Salisbury opisuje koncepcje takiej wspólnoty – wspólnoty świeckiej – są one elementami całej układanki;

•                     Kościół posiada osobowość prawną jako wspólnota;

•                     Porównanie wspólnoty świeckiej do ludzkiego ciała → TZW TEORIA ORGANICZNA – wspólnota świecka doczekała się REIFIKACJI – czyli materialnefo odzwierciedlenia jakiejś idei;

•                     W dziele Polycraticus przedstawił Kościół jako gwaranta wolności wobec niesłusznych roszczeń władz świeckich

•                     „CORPUS IUSTICIE”

◦                     wywiódł tą koncepcję Salisbury z koncepcji osobowości Kościoła (a osob. Kościoła z osob. Boga);

◦                     jest to urzyczewistnienie sprawiedliwości → władca jest narzędziem sprawiedliwości – ma być on dla poddanych niczym ojciec dla dzieci;

◦                     władza również pochodzi od wspólnoty nie tylko od Boga; pochodzi i od dołu (c. germańska) i od góry (c. rzymska i chrześcijańska);

 

Nauka o Tyranie:

•                     Namiestnik „z łaski bożej – Dei Gratia” nie przestrzegający prawa – co znim zrobić skoro włada z woli Boga?

◦                     Można, czasem trzeba usunąć;

◦                     kryterium jest łamanie prawa boskiego przez władcę-tyrana → trzeba go usunąć;

▪                     bo władca taki wtedy nie jest narzędziem Boga ale narzędziem szatana;

▪                     usunięcie, włącznie z możliwością pozbawienia życia;

▪                     naruszenia prawa boskiego przez władcę stwierdzają BISKUPI; → władca świecki jest więc podporządkowany klerowi;

 

Tomasz z Akwinu

(1125-1274)

 

•                     Dominikanin – zakonnik;

•                     dzieła:

◦                     „Interpretacja koncepcji Arystotelesa” - nawiązanie do Arystotelesa; → na zlecenie papieskie Akwinanta przeinterpretował Arystotelesa na potrzeby Kościoła;

•                     konstrukcja nadal teocentryczna ale zainspirowana szkołą w Chratres;

•                     Bóg jest u Tomasza z Akwinu zwieńczeniem hierarchii – ta koncepcja nazywana jest GRADUALIZMEM;             

Bóg

|

Aniołowie

|

Ludzie

|

Rośliny/ Zwierzęta

|

Byty nieożywione

 

•                     Poznanie [2 rodzaje – nauka i wiara] → współistnienie nauki i wiary – należy poznawać i jedne i drugie, ale w różny sposób, → obie są dowodem na wielkość Boga;

◦                     Rozum poznaje nie tylko rzeczy materiale ale również może poznawać Boga;

◦                     są natomiast takie dogamty, które trzeba przyjąc na wiarę, nie można ich objąć rozumem; → jednak żadna prawda nie sprzeciwia się Rozumowi;

◦                     stąd rozdział na filozofię (jako naukę opierającą się na poznaniu rozumowym) i teologię (naukę w opraciu o objawienie)

 

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • slaveofficial.keep.pl
  • Szablon by Sliffka (© - W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.)