- W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
JAN z GŁOGOWA
(
Głogowczyk
,
Glogar
) – filozof, astronom, geograf, ur.
ok. 1445 w Głogowie, zm. 11 II 1507 w Krakowie.
Pochodził z osiadłej na Śląsku niem. rodziny Schelingów. Od 1462
studiował na UJ, w 1465 uzyskał tam stopień bakałarza, a w 1468 magistra
artium. W latach 1468–1506 wykładał na Wydziale Artium, dwukrotnie (w
1478 i w 1489) był jego dziekanem; w 1484 został członkiem Collegium Maius
i prowizorem Bursy Ubogich. Otrzymał kanonię kolegiaty św. Floriana w
Krakowie; opiekował się studentami ze Śląska i Niemiec (w 1487 przyczynił
się do wybudowania dla nich bursy). W latach 1490–1492 był opiekunem i
wychowawcą księcia litewskiego Janusza Holszańskiego. W latach 1497–1498
wykładał matematykę w Wiedniu.
J. zajmował się zwł. filozofią oraz dyscyplinami wchodzącymi w zakres
jego wykładów na Wydziale Artium. Pozostawił dużą spuściznę literacką;
znaczna część dzieł ukazała się drukiem już po jego śmierci, wiele pozostało w
rpsach. Jest autorem popularnego w XVI w. podręcznika gramatyki
Minoris
Donati de octo partibus orationis compendiosa interpretatio
(Kr 1500, 1560;
frg. tłum. pol. K. Krauze-Błachowicz, AMed 15 (2002), 434–444). Traktaty
gramatyczne były głównie komentarzami do
Alphabetum maius
Aleksandra z
Villedieu:
Prima pars doctrinalis Alexandri cum sententiis notabilibus
(L
1525);
Exercitium secundae partis Alexandri
(Kr 1510, W 1518
3
);
Tertia et
quarta pars doctrinalis Alexandri
([Kr] 1525). Napisał także wiele traktatów
logicznych, z których drukiem ukazały się:
Exercitium novae logicae seu
librorum Priorum et Elenchorum
(Kr 1499, 1511);
Exercitium super omnes
tractatus parvorum logicalium Petri Hispani
(L 1500, Str 1517);
Exercitium
veteris artis
(Kr 1504, Str 1517). W rpsach pozostały m.in.:
Expositio in
Aristotelis libros Priorum Analyticorum
(rps BJ 1902) oraz
Expositio in
Posteriora Analytica Aristotelis
(rps BJ 2173). Spośród licznych prac J. z
filozofii przyrody i metafizyki drukiem ukazały się m.in.:
Quaestiones
librorum De anima magistri Johannis Versoris
(Metz 1501, Kr 1514; frg. tłum.
T. Włodarczyk, w:
Filozofia i myśl społeczna XIII–XV wieku
, Wwa 1978, 408–
438);
Commentarius in „Metaphysicam” Aristotelis
(wyd. R. Tatarzyński pt.
J.
z Głogowa
Komentarz do „Metafizyki”
,
I–II, Wwa 1984; frg. tłum. T.
Włodarczyk, w:
Filozofia i myśl społeczna XIII–XV wieku
, 383–408). Traktat J.
pt.
Phisionomia hinc inde ex illustribus scriptoribus [...] recollecta
(Kr 1518;
Jan z Głogowa PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
frg. tłum. pol. J. Domański, w:
Filozofia i myśl społeczna XIII–XV wieku
, 439–
443) był od czasów starożytnych pierwszym dziełem poświęconym
fizjonomice. J. napisał wiele dzieł astrologicznych i astronomicznych, np.
Computus chirometralis
(Kr 1507, 1511);
Introductorium astronomiae in
Ephemerides
(Kr 1514);
Tractatus praeclarissimus in iudiciis astrorum de
mutationibus aëris
(Kr 1514); rozpoczął także pisanie wielkiej sumy
astrologicznej (
Summa astrologica
, rps BJ 1963, 2491, 2729). Popularnością
cieszyły się jego prognostyki i kalendarze astrologiczne, z których zachowały
się m.in.
Practica Cracoviensis anni 1500
(L 1499) oraz
Conclusio primi
articuli de eclipsi lunae totali ventura
(Kr 1504). Interesował się również
geografią; jego
Introductorium cosmographiae
(rps BJ 2729) było wstępem do
Kosmografii
Ptolemeusza, a w
Introductorium compendiosum in tractatum
Sphaerae materialis Johannis de Sacrobosco
(Kr 1506, Str 1518)
wzmiankował m.in. o portugalskich i hiszp. odkryciach geograficznych.
Janusz Dyl
,
Edward Gigilewicz
Poglądy filozoficzne. J. był głównym przedstawicielem via
antiqua na UJ w drugiej poł. XV w. (niektóre z jego dzieł były tam podstawą
do wykładów aż do XVII w.). Zaliczano go zwykle do tomistów (K. Michalski,
A. Klawek) lub tomistów o orientacji nominalistycznej (K. Prantl).
Szczegółowe badania (A. Usowicz, S. Swieżawski, Z. Kuksewicz, W. Seńko,
M. Markowski, Z. Włodek) wykazały, że myśl J. jest eklektycznym
połączeniem tomizmu (za pośrednictwem kolońskiego albertyzmu) z wątkami
neoplatońskimi. Działalność jego przypadła na okres odrodzenia arystotelizmu
na UJ – między schyłkiem nominalizmu (B. Hesse) a powstaniem krytycznie
nastawionego do scholastyki humanizmu (uczniami J. byli m.in. M. Kopernik,
Wojciech z Brudzewa, M. Bylica). Twórczość J. wzbudzała początkowo
zainteresowanie wielu humanistów: L. Coxa, O. Luciniusa, R. Agricoli. Dla
późniejszych pisarzy humanistycznych (Szymon Marycjusz z Pilzna, S.
Orzechowski, J. Przyłuski) J. stał się (obok Jana Dunsa Szkota i Jana Wersora)
synonimem „barbarzyństwa i wstecznictwa”.
J. zajmował się zwł. metafizyką, psychologią, logiką i filozofią
przyrody, a także matematyką, astronomią i geografią. Filozofię, którą za
Jan z Głogowa PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Izydorem z Sewilli określał jako „poznanie zasad boskich i ludzkich oraz zasad
dobrego życia”, dzielił wg reguł platońsko-stoickich na: 1) naturalną
(metafizyka, fizyka, matematyka); 2) moralną (etyka, polityka, ekonomika); 3)
racjonalną (gramatyka, logika, retoryka).
Poglądy metafizyczne J. wyłożył, komentując
Metafizykę
Arystotelesa
oraz
O bycie i istocie
św. Tomasza z Akwinu. Uważał, że przedmiotem
metafizyki jest byt jako byt ujęty analogicznie. Za Akwinatą uznawał realną
różnicę między istotą a istnieniem, natomiast pod wpływem Idziego
Rzymskiego przyznawał istocie pewną aktualność, jednak nie wystarczającą do
jej urealnienia (wątki esencjalizujące). Dopiero istnienie dołączone do istoty
aktualizuje ją w pełni. Stosunek istota – istnienie jest analogiczny do relacji
materia – forma. Za Awerroesem twierdził, że forma jest doskonalsza od
compositum
bytowego. Rzeczy, wg J., mają podwójny „korzeń” (radix):
materialny (materia – zasada jednostkowienia bytów) i formalny (bytowość –
skutek działania Pierwszej Przyczyny). W przeciwieństwie do św. Tomasza
uważał, że w obrębie jednego gatunku może być wiele substancji
niematerialnych. W dyskusji nad zagadnieniem powszechników (uniwersalia)
w sposób neoplatoński modyfikował stanowisko realizmu umiarkowanego,
pojmując istoty ogólne na wzór światła biegnącego ze swego źródła do
podmiotu poznającego, wśród nich zaś istotę samą w sobie (universale ante
rem) jako naturę wynikającą z promieni Pierwszej Inteligencji. Krytyce poddał
stanowisko Platona przypisujące ideom niezależność bytową, a za św.
Augustynem i św. Tomaszem uznawał istnienie idei (prototypy rzeczy
stworzonych) w umyśle Boga.
Podejmując problematykę duszy i jej władz w komentarzu do
De anima
Arystotelesa, łączył wątki tomistyczne, albertyńskie oraz naturalistyczne
(Galen, Awicenna). W myśl nauki tomistycznej uznawał w człowieku tylko
jedną formę substancjalną, a szkotystyczne gradus formarum rozumiał jako
formy różniące się między sobą jedynie myślnie, będące przejawem
wewnętrznej struktury duszy jako aktu ciała (dusza jest wg J. niezależna od
materii). W duchu neoplatońskim wyróżniał w duszy obok części niższej
(„moc ludzka”), dzięki której można poznać rzeczy materialne, część wyższą
(„element Boski”), poznającą substancje duchowe. Rozważał zagadnienie
intelektu, który rozumiał trojako: dusza lub władza duszy, lub jej czynność
Jan z Głogowa PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
(poznanie). Próbował łączyć stanowisko Akwinaty, uznającego istotę rzeczy
materialnych za przedmiot właściwy intelektu, oraz Alberta Wielkiego, wg
którego intelekt może poznawać bez współudziału wyobrażeń. W psychologii
J. zajął się podziałem i charakterystyką temperamentów.
Wiele miejsca J. poświęcił logice, komentując większość ksiąg
Organonu
Arystotelesa,
Izagogę
Porfiriusza i
Parva logicalia
Piotra Hiszpana.
W sprawie statusu naukowego logiki uważał, że ma ona charakter teoretyczno-
praktyczny, a jej przedmiotem są intencje drugie, ściśle związane z
pierwszymi, co zbliża ją do nauk realnych (nie jest czystą nauką formalną).
Zajmował się także problematyką epistemologiczną, zwł. zagadnieniem
poznawalności prawdy, podmiotowych i przedmiotowych trudności w
poznaniu. W logice języka, nawiązując do Piotra Hiszpana, opracował własną
teorię supozycji.
Omawiając metody badań naukowych, wyróżniał: definiowanie,
klasyfikację i rozumowanie sylogistyczne (koniecznościowe). Za
nominalistami przyjmował, że doświadczenie zewnętrzne (dane fizyczne),
które jest źródłem wiedzy, nie zawsze niesie pewność. W tym kontekście
przyrodoznawstwo traktował hipotetycznie, stosując najczęściej dowodzenie
dialektyczne (uprawdopodabniające) oraz tzw. indukcję wystarczającą
(inductio sufficiens) jako przechodzenie od wystarczającej liczby przypadków
lub zdań do ujęć ogólnych. Przy potwierdzaniu lub obalaniu twierdzeń należy,
wg J., odwoływać się do doświadczenia (obserwacji) – na tej podstawie
dowodził niemożliwości istnienia próżni w przyrodzie. Jako lekarz i
przyrodnik postulował uniezależnienie się dziedzin przyrodniczych od
metafizyki.
H. Barycz,
Historia Uniwersytetu Jagiellońskiego w epoce humanizmu
, Kr
1935, 273–277; A. Bednarski,
Materiały do dziejów medycyny polskiej w XIV i
XV stuleciu
, Kr 1939, 72–76; A. Usowicz,
Traktaty J. z Głogowa jako wyraz
kultury średniowiecznej
, Nasza Przeszłość 4 (1948), 125–156; W. Seńko,
Wstęp do studium nad J. z Głogowa
, MHFS 1 (1961), 9–59, 3 (1964), 30–38;
S. Swieżawski,
Materiały do studiów nad J. z Głogowa
, SMed 2 (1961), 135–
184; Z. Kuksewicz,
Szkic poglądów J. z Głogowa na podstawie „Komentarza
do De anima”
, SF 6 (1962) z. 1, 157–186; M. Zwiercan, PSB X 450–452
Jan z Głogowa PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
(bibliogr.); Z. Kuksewicz,
J. z Głogowa koncepcja duszy
, SMed 6 (1964), 137–
247; H. Szczegóła,
J. Głogowczyk
, Ka 1967; Z. Kuksewicz, FPS 140–143;
Swieżawski DF I–VI; Z. Kusewicz,
Filozofia człowieka. Teoria duszy
, Wr
1975; M. Markowski,
Logika
, Wr 1975; tenże,
Metodologia nauk
, Wr 1976; Z.
Włodek,
Filozofia bytu
, Wr 1977; M. Markowski,
Teoria poznania
, Wr 1978; J.
Domański,
Początki humanizmu
, Wr 1982; J. Domański, Z. Ogonowski, L.
Szczucki,
Zarys dziejów filozofii w Polsce. Wieki XIII–XVII
, Wwa 1989; J.
Czerkawski,
Humanizm i scholastyka. Studia z dziejów kultury filozoficznej w
Polsce XVI i XVII wieku
, Lb 1992; K. Krauze-Błachowicz,
„Declaratio Donati
minoris” J. z Głogowa – prolog i kwestia pierwsza
, AMed 15 (2002), 427–433.
Artur Winiarczyk
Jan z Głogowa PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • slaveofficial.keep.pl
  • Szablon by Sliffka (© - W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.)