- W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
Jan Miodek
Modna asertywnoć
I Na obwolucie ksišżki Marii Król Fijewskiej pt. Stanowczo łagodnie bez lęku czytam: Ta ksišżka jest o tym, jak żyć po swojemu, wypowiadać bez lęku swoje zdanie, odmawiać, nie wywołujšc konfliktu, złocić się, nie ranišc innych, bronić swoich interesów, nie dać się wykorzystywać, poniżać, lekceważyć. To ksišżka o asertywnoci. A na s. 8: asertywnoć to umiejętnoć pełnego wyrażania siebie w kontakcie z innš osobš czy osobami. Zachowania asertywne oznacza bezporednie, uczciwe i stanowcze wyrażenie wobec innej osoby swoich uczuć, postaw, opinii lub pragnień w sposób respektujšcy uczucia, postawy, opinie, prawa i pragnienia drugiej osoby. Różni sie więc od zachowania agresywnego, oznacza bowiem korzystanie z osobistych praw bez naruszania praw innych osób. Różni sie też od zachowania uległego, zakłada bowiem działanie zgodnie z własnym interesem oraz stanowczš obronę siebie i swoich praw bez nieuzasadnionego niepokoju, łagodnie, lecz stanowczo.
II O postawie asertywnej mówi się w tej chwili dookoła. Na czym ona polega, wyjaniajš cytaty z pracy Król Fijewskiej. Nie wymiewajšc, broń Boże, publikacji i wykładów na ten temat, mam jednak w zanadrzu przykład kuriozalnego nadużycia stylistycznego, zwišzanego z owym modnym terminem. Oto przysłano mi kiedy ogłoszenie przygotowane przez dyrektora pewnego dużego przedsiębiorstwa. Powiadamiano w nim wszystkich pracowników, że w ich pokojach, w czasie godzin pracy, będzie wymieniane owietlenie. I oto proszę sobie wyobrazić, że ta banalna w swojej prostocie informacja zwieńczona została zdaniem następujšcym: Proszę o asertywny stosunek do ekipy remontowej. Gdybym nie widział tego tekstu, nie uwierzyłbym, że kto mógł wymylic takš konstrukcję.
III Przecież chwila refleksji wystarcza, by sobie uwiadomić, że najczęstszym ródłem komizmu jest kontrast między dwoma elementami tworzšcymi funkcjonalnš całoć. Słowotwórczy dowcip formacji wódecznoć i wypitecznoć na przykład tkwi w kontracie między poważnym, wyrażajšcym istotę rzeczy przyrostkiem -oć (pilnoć,gorliwoć, uczciwoć, zacnoć), a błahš, ludycznš treciš podstaw wódeczny, wypiteczny. Gdy Julian Tuwim wymiewał snobowanie się na językowš cudzoziemszczyznę, swojski, prowincjonalny Strzyżów zamienił w pismie na Sthizooff, osišgajšc efekt komiczny dzięki kontrastowi formy (obco wyglšdajšcy napis) i treci (małe, swojskie miasteczko). Tak samo komiczna jest kilkunastoletnia dziewczyna, która swój rodzinny Wałbrzych wymawia w radiu Łołbrzych (zachowania językowe takich ludzi dobrze okrela powiedzonko Anglik z Kołomyi).
IV W tekcie o wymianie owielenia w przedsiebiorstwie proza życia kontrastowo zderzyła się z naukowym zadęciem fragmentu o asertywnej postawie. Czyż można się dziwić, że wszyscy pracownicy zareagowali na tę niefortunnš zbitkę miechem, i to gromkim?
ZADANIA
1. Odpowiedz jednym zdaniem, na czym polegał, według prof. Jana Miodka, komizm stwierdzenia: Proszę o asertywny stosunek do ekipy remontowej.(akapit II i III) (0 - 1pkt.)
Początek formularza
Dół formularza
Komizm według prof. Miodka polega na zderzeniu w jednej konstrukcji stylistycznej słów, które do siebie nie pasujš, choć majš tworzyć funkcjonalnš całoć.
2. Na podstawie definicji Marii Król Fijewskiej ułóż własnš definicję asertywnoci (akapit I).
(0 - 2pkt.)
Początek formularza
Dół formularza
Asertywnoć - to taka forma kontaktów z drugim człowiekiem, która nie stanowi zagrożenia dla wolnoci słowa i myli żadnego z rozmówców.
3. Korzystajšc z akapitu III, uzupełnij zdanie tak, aby było prawdziwe.(0 - 2pkt.)
Przyrostek -oć stosujemy, aby wyrazić .............................................................................. na przykład .....................................................................................
Początek formularza
Dół formularza
Przyrostek -oć stosujemy, aby wyrazić istotę rzeczy, na przykład jakoć, gorliwoć, itp.
4. Wytłumacz znaczenie słowa obwoluta (akapit I). (0 - 1pkt.)
Początek formularza
Dół formularza
Obwoluta - to miękka oprawa na okładce ksišżki, na której często można znaleć informacje o autorze, temacie utworu, niekiedy recenzje bšd fragmenty tekstu.
5. Wyjanij, dlaczego słowa: asertywnoć i zachowania asertywne zostały wyróżnione w tekcie innym krojem czcionki (akapit I). (0 - 1pkt.)
Początek formularza
Dół formularza
Stanowiš bowiem główny temat artykułu, zostały podkrelone, aby czytelnik zwrócił na nie szczególnš uwagę.
6. W oparciu o akapit II wybierz poprawnš opinię. (0 - 1pkt.)
l
Autor tekstu nie traktuje poważnie kwestii asertywnoci. ll
Przesłane profesorowi ogłoszenie jest zabawne. ll
W tej częci tekstu autor modli się do Boga. ll
Autor tekstu jest niedowiarkiem i nie ufa współczesnym poglšdom na asertywnoć.l
Początek formularza
Dół formularza
b)
7. Jak rozumiesz opinię Miodka, że asertywnoć to współczenie modny termin (akapit II).
(0 - 2pkt.)
Początek formularza
Dół formularza
To termin często używany w mediach i rozmowach prywatnych, zgodny z modš na psychologię.
8. Do kogo zwraca się autor tekstu słowami: I oto proszę sobie wyobrazić (akapit II). (0 - 1pkt.)
l
do dyrektora przedsiębiorstwa, który jest autorem komentowanego zdania ll
do Marii Król Fijewskiej, autorki ksišżki ll
do każdego czytelnika tekstu pt. Modna asertywnoć ll
do oglšdajšcego jego cotygodniowy program telewizyjny ll
ten zwrot nie ma adresatal
Początek formularza
Dół formularza
c)
9. Wyjanij, co oznacza stwierdzenie, że informacja została zwieńczona (akapit II).
(0 - 1pkt.)
Początek formularza
Dół formularza
Informacja została dopełniona, dokończona.
10. Zanalizuj pod względem słowotwórczym słowa wódecznoć i wypitecznoć podkrel rdzeń i wyodrębnij przyrostki i przedrostki (akapit III). (0 - 2pkkt.)
· wódecznoć - ..............................................................................................................
· wypitecznoć - .............................................................................................................
Początek formularza
Dół formularza
wódeczn - oć (od wód - eczn - ), wipiteczn - oć (od wy - pit - eczn - )
11. Co oznacza zwrot snobowanie się użyty w akapicie III? (0 - 1pkt.)
Początek formularza
Dół formularza
Snobowanie się to udawanie lepszego niż się jest, próba zaimponowania bšd dostania się do grupy "wyżej".
12. O kim mówi powiedzonko: Anglik z Kołomyi? (akapit III) (0 - 1pkt.)
l
O znajomym prof. Miodka, narodowoci angielskiej, który mieszka w miejscowoci Kołomyja. ll
O Brytyjczyku, który myje koła. ll
O człowieku, który (nie będšc cudzoziemcem) mówi z obcym akcentem, aby podkrelić swojš odmiennoć lub wyższoć wobec otoczenia. ll
To prywatne skojarzenie autora, którego nie można zrozumieć nie znajšc jego biografii.l
Początek formularza
Dół formularza
c)
13. Okrel, jaki charakter ma akapit III. (0 - 1pkt.)
l
ironiczny ll
parodystyczny ll
poetycki ll
dydaktycznyl
Początek formularza
Dół formularza
d)
14. Wyjanij znaczenie słowa zadęcie, użytego w akapicie IV. (0 - 1pkt)
Zadęcie - ...........................................................................................................................
Początek formularza
Dół formularza
zadęcie - to napuszonoć słowa, jego nienaturalne upiększenie i patetycznoć.
15. Jak nazywa się figura stylistyczna użyta w akapicie IV - Czyż można się dziwić, że wszyscy pracownicy zareagowali na tę niefortunnš zbitkę miechem, i to gromkim?" (0 - 2pkt.)
l
metafora ll
porównanie homeryckie ll
pytanie retoryczne ll
antytezalNapisz krótkš definicję tego rodka.
Początek formularza
Dół formularza
c) Pytanie retoryczne, to pytanie, na które nie oczekuje się odpowiedzi, zadawane w kwestiach powszechnie znanych dla potwierdzenia, bšd niemożliwych do udzielenia odpowiedzi.
16. Jaki gatunek literacki reprezentuje tekst Jana Miodka? (0 - 1pkt.)
l
ballada ll
esej ll
nowela ll
reportażl
Początek formularza
Dół formularza
b)
17. Rozważ, czy i dlaczego postawy asertywne sš najwłaciwsze w kontaktach międzyludzkich.
(0 - 15pkt.)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plslaveofficial.keep.pl