- W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
JAKUBOWICZ
M
AKSYMILIAN
– filolog, filozof, pedagog, prof. łaciny, greki i
literatury starożytnej, tłumacz, autor podręczników językowych, ur. w 1785 na
Wołyniu, zm. 14 IV 1853 w Żytomierzu.
Studiował w Akademii Wileńskiej. W 1808 uczestniczył w seminarium
przygotowującym do pracy nauczycielskiej. Ukończył seminarium filologiczne
G. E. Grodka, pisząc łac. rozprawki:
De origine mythorum graecorum
oraz
Quomodo exercetur critica librorum veterum?
Prowadził badania zwł. nad
twórczością Terencjusza. Po uzyskaniu magisterium uczył języków
starożytnych w szkołach w Łucku, Święcianach, Świsłoczy, Warszawie. Od 1
IX 1824, aż do zamknięcia tej placówki w 1832 nauczał języka i literatury łac.
oraz kultury starożytnej w Liceum Krzemienieckim; był też kierownikiem
gabinetu numizmatycznego. W 1834 w nowo organizowanym Uniwersytecie
Kijowskim objął stanowisko prof. zwyczajnego rzymskiej literatury (wykłady
prowadził po łac.). Tu też kierował gabinetem numizmatycznym, a w 1836
pełnił obowiązki dziekana Wydziału Filozoficznego. Gdy przypadła rocznica
25-lecia jego pracy zawodowej, przyznano mu emeryturę i odznaczenie, z
prawem wykładania na dalsze 5 lat, wkrótce jednak został przeniesiony na
Uniwersytet Moskiewski. Pracował tam do 1842, następnie powrócił do Wilna,
aż wreszcie osiadł na stałe w Żytomierzu. J. zaliczony jest przez H. Struvego
do tzw. filozofów katolickich, reprezentujących (wg opinii F. Gabryla)
kierunek filozofii tradycjonalistycznej.
Dorobek piśmienniczy J. jest znaczny i różnorodny, choć o nierównej
wartości naukowej. Rozpoczynał od badań nad językiem pol. W trzech
dziesięcioleciach między powstaniami narodowymi dynamicznie rozwijały się
prace dotyczące gramatyki, w różnych ośrodkach pojawiały się podręczniki do
nauki języka polskiego. J. opublikował swą
Gramatykę języka polskiego
(I–III,
Wl 1823–1824), której ostatnie wyd. (pod nowym tytułem:
Gramatyka języka
polskiego szkolna
, I–III, Wl 1825–1827) zastąpiło popularną i znakomitą pod
względem naukowym
Gramatykę dla szkół narodowych
O. Kopczyńskiego,
usuniętą z programu szkolnego z powodu zawartych w niej akcentów
patriotycznych. Podręcznik J. nie zyskał popularności w Wileńskim Okręgu
Szkolnym, nie wykraczał bowiem poza metodologię przyjętą przez
Kopczyńskiego, podtrzymując poziom elementarno-popularny. Podobnie rzecz
miała się z pracą
O sposobie uczenia języków
(Krzemieniec 1826). Natomiast
Jakubowicz Naksymilian
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
jego
Gramatyka języka łacińskiego
(I–IV, Krzemieniec 1825–1826) zyskała
uznanie, zwł. tom trzeci, zawierający wypisy z literatury rzymskiej.
Wiele tekstów J. nie ujrzało światła dziennego, choć zostało
przygotowanych do druku, m.in.
Historiae litterariae Graecorum et
Romanorum adumbratio
oraz komentarze do pisarzy starożytnych.
Opublikowano natomiast inauguracyjne wykłady uniwersyteckie: kijowski z
1834 –
De pulchro platonico
(Kijów 1840), i moskiewski –
De virtute
Romanorum antiqua, eiusdem causis
(Mwa 1841). Za najważniejsze,
aczkolwiek filozoficznie nieporadne dzieło J. uważana jest
Chrześcijańska
filozofia życia w porównaniu z filozofią naszego wieku, panteistyczną
(I–III, Wl
1853). Książkę o wyraźnie apologetycznym wydźwięku, skierowaną
przeciwko modnej wówczas filozofii G. W. F. Hegla i kręgu heglowskiego (J.
G. Fichte, F. W. J. Schelling, V. Cousin, B. Trentowski, D. F. Strauss),
sprzedano bardzo szybko, a J. jeszcze na tydzień przed śmiercią dokonywał
ostatnich poprawek i korekty planowanego drugiego wydania.
Badania filozoficzne podjęte przez J. były wynikiem sprzeciwu wobec
narastającej, jak sądził, groźby płynącej ze strony modnej wówczas i
wpływowej filozofii Hegla. Obawiał się, że wpływy panteizmu i idealizmu
typu heglowskiego negatywnie będą oddziaływać na wiarę katolicką. J. jako
gorliwy katolik próbował szukać związków między wiarą a filozofią. W tym
znaczeniu zaliczał siebie do filozofów katolickich (obok E. Ziemięckiej, F.
Bochwica, F. Kozłowskiego). Uważał, że w kwestiach Boga i wiary filozofia
nie ma nic do powiedzenia. Dowodzą tego jej dzieje, zwł. dokonania Platona i
Arystotelesa, którzy – mimo chęci – nie zdołali wznieść się na poziom
umożliwiający poznanie Boga. Dlatego filozofię należy traktować wyłącznie
jako służkę religii: „Filozofii zatem jeden tylko jest przedmiot, a tym jest
człowiek i jego życie” (
Chrześcijańska filozofia życia [...]
, 25). W kwestiach
życia wiecznego, ostatecznego szczęścia czy dobra, filozofia musi wspierać się
treściami pochodzącymi z doświadczenia religijnego. Bez bliskości z religią
staje się, co najwyżej, formą ludzkiego obłąkania, marzenia, i nie potrafi „Boga
poznać”.
J. rozważał kwestię modlitwy, źródła zła oraz zagadnienia kosmologii,
którą, jak sądził, nie warto się zajmować, gdyż teksty biblijne zasadniczo
wszystko w tej sprawie wyjaśniły. Ujawnił także elementy swej wizji
Jakubowicz Naksymilian
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
antropologicznej oraz zagadnienia obyczaju religijnego, teologii i Kościoła.
Wszystko po to, aby wykazać, że, po pierwsze, nie należy ufać rozumowi,
który w sprawach wiary oddaje tylko złe przysługi, a po drugie, że filozofię
winno się ograniczyć do psychologii i etyki. Ten radykalny fideizm J. nie
zjednywał mu zwolenników i ostatecznie przyczynił się do lekceważenia jego
poglądów przez środowiska niekatolickie.
J. nie potrafił właściwe rozłożyć metodologicznych akcentów w kwestii
stosunku wiedzy do wiary. Odwołując się do poglądów franc. filozofów (L. E.
M. Bautaina, L. G. A. de Bonalda, F. R. de Lamennaisa) uważał, że rozum
zasadniczo przeszkadza w dążeniu do osiągnięcia religijnie pojętej prawdy.
Krytykował – wespół z bp I. Hołowińskim i I. Kraszewskim – koncepcję tzw.
filozofii bezpośredniej, czyli takiej, która pragnie poznać prawdę bez
pośrednictwa religijnego objawienia. Wystąpił w wielkiej kampanii
polemicznej skierowanej przeciwko zwolennikom tej orientacji, zwł. przeciw
B. Trentowskiemu, zarzucając mu pogaństwo, ateizm i zestawiając ze
stanowiskiem D. F. Straussa, B. Bauera i L. Feuerbacha.
Z historycznego punktu widzenia dokonania filologiczno-filozoficzne J.
stanowią zamkniętą kartę pol. filozofii katolickiej, choć w jej ortodoksyjno-
katolickim nurcie odegrały w swoim czasie rolę godną odnotowania.
H. Struve,
Wykład systematyczny logiki, czyli nauka dochodzenia i
poznania prawdy
, Wwa 1870 (pod nowym tytułem:
Historia logiki jako teorii
poznania w
Polsce, Wwa 1911
2
); F. Gabryl,
Polska filozofia religijna w wieku
XIX
, Wwa 1914, II 72–88; S. Herbst, PSB X 377–378; Z. Klemensiewicz,
Historia języka polskiego
, Wwa 1974, 1999
7
; S. Borzym [i in.],
Zarys dziejów
filozofii polskiej 1815–1918
, Wwa 1983, 1986
2
; B. Dembowski,
Spór o
metafizykę i inne studia z historii filozofii polskiej
, Wł 1997.
Jan Sochoń
Jakubowicz Naksymilian
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • slaveofficial.keep.pl
  • Szablon by Sliffka (© - W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.)