- W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]JOHN LOCKE
MYŚL O WYCHOWANIU
Lock swoją teorię wychowania i wykształcenia wyłożył przede wszystkim w dziele pt.,, Myśl o wychowaniu” z 1693r.
Traktat ten był popularny w całej XVIII wiecznej Europie, była to pierwsza książka pedagogiczna, która dotarła do tak wielu odbiorców.
Był w niej zawarty program nowego wychowania; burżuazyjnego, świeckiego, prywatnego, praktycznego i utylitarneg
Poglądy pedagogiczne Locka sprowadzają się do dwóch wielkich problemów
określenie roli określenie
wychowania w modelu
rozwoju człowieka gentelmena
Istotą poglądów pedagogicznych było twierdzenie, że wychowanie tworzy ludzi. O tym jakim każdy człowiek jest, dobrym czy złym, pożytecznym czy też nie decyduje wychowanie.
Koncepcja wychowania i edukacji Johna Locke’a
1. Lock powątpiewał w encyklopedyczny cel wykształcenia, uważał, że celem kształcenia powinno być nie tyle samo opanowanie przez młodego człowieka całości wiedzy, ale pobudzenie i rozwijanie umysłu.
2. Twierdził że od najwcześniejszych lat należy uczyć dziecko karności i grzeczności;
3. Był przeciwnikiem stosowania kar cielesnych, które poniżają dziecko;
4. Do nauki należy zachęcać poprzez zainteresowania;
5. Opowiadał się za wychowaniem prywatnym w domu pod kierunkiem guwernera, ponieważ uważał, że w szkole znajdują się dzieci zepsuta i źle wychowane;
6. W wychowaniu Lock proponował to wszystko, co praktyczne, użyteczne i przynoszące zysk – nie nauki humanistyczne lecz pożyteczne;
WYCHOWANIE STANOWE
· Dla dzieci chłopów i robotników – szkoły elementarne bez nauki pisania i czytania, które miały przygotowywać do pracy manufakturowej;
· Klasa rządząca – wychowanie wszechstronne, gdyż klasa ta musi skutecznie kierować i trzymać w posłuszeństwie klasy niższe.
PROGRAM NAUCZANIA
· W swoim programie nauczania przewidywał najpierw naukę pisania i czytania w języku ojczystym, następnie obcym;
· Nauka rysunku, grafiki, arytmetyki, astrologii, historii, prawa i dobrych obyczajów;
· Z programu nauczania wykreślił Grekę oraz nie przywiązywał dużej wagi do nauki retoryki i logiki;
TRZY ZAGADNIENIA OMAWIANE PRZEZ LOCKA
· Wychowanie fizyczne ( ciała ) – w zdrowym ciele zdrowy duch. Wg niego trzeba zmienić styl życia, wychowania, żywienia po to żeby uniknąć chorób.
· Wychowanie moralne – ma ono prowadzić nie do zbawienia duszy, ale do tego, aby człowiek żyjący uczciwie i roztropnie znalazł w życiu szczęście. Ważne jest w dzieciach wyrabianie nawyków odpowiedniego postępowania moralnego. Spośród wad dziecięcych należy zwalczać: kłamstwo, zarozumiałość, egoizm, skłonność do okrucieństwa.
· Wychowanie umysłowe – oprócz fortuny gentelman powinien obdarzać swojego syna cnotą, roztropnością, dobrymi obyczajami oraz wykształceniem. Wykształcenie powinno ułatwić pracę zawodową, wdrążać do obcowania w dobrym towarzystwie.
WYCHOWANIE GENTLEMANA
· W Myśli o wychowaniu Lock przedstawił także koncepcję kształcenia i wychowania gentlemana, czyli człowieka światowego, mądrego i szlachetnego – przyszłego członka elity rządzącej w Anglii;
· Ideałem wychowawczym dla Locke’ a był człowiek przygotowany do zajmowania wysokiej pozycji w hierarchii społecznej, członek parlamentu, sprawny polityk, mający wysokie poczucie odpowiedzialności za sprawy państwa;
· Przy omawianiu wychowania moralnego Locke powoływał się na religię, uważał, że dziecko powinno uczyć się na pamięć modlitw, wyznania wiary, a nawet katechizmu;
· Uprzejmość we współżyciu z innymi ludźmi oraz elegancji;
· Główny cel wychowania, to kierowanie się zawsze rozumem,
WYKSZTAŁCENIE GENTLEMANA
Według Johna Locka każdy gentelman zobowiazany jest: troszczyć się o własny majątek, udzielać się w życiu publicznym, zabiegać o utrzymanie dobrej pozyji w społeczeństwie.
Aby ją zdobyć powinien nauczyć się oprócz czytania i pisania w języku angielskim, stenografii. Dopiero później powinien przystapić do nauki farncuskiego. Później przychodził czas na łacinę. Uczenie się greckiego i to w wieku dojrzałym zalecał tym którzy mieli zajmować się pracą naukową.
Z innych przedmiotów zalecał:
-geografię
- geometrię
-chronologię
-astronomię
- anatomie człowieka
- prawo
- nauki przyrodnicze
- etykę i psychologię
Doradzał też nauczyć się jednego z rzemiosła w szczególności ogrodnictwa lub stolarstwa. Za przykładem akademii rycerskich pochwalał naukę tańca, szermierki, jazdy konnej.
Charakterystyczną cechą programu wykształcenia gentelmana jest w nim niemal całkowity brak tradycyjnych przedmiotów szkoły humanistycznej. Dzieje się tak, ponieważ Lock nie ukrywał swojej niechęci do tych przedmiotów. Potępiał średniowieczne desputy, retorykę czy logikę.
Locke zdawał sobie sprawę z tego, że żadna ze szkół nie zrealizuje jego programu, jednak i on nie brał ich pod uwagę. Dyskwalifikował on wartość szkół publicznych. Nie pochwalał również prywatnych akademii.
Twierdził, że najlepsze wychowanie i wykształcenie może dać prywatny nauczyciel, przez co dążył do ograniczenia postulowanego przez niego programu tylko dla synów klasy panującej.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plslaveofficial.keep.pl