- W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Jacek Szlachta
Gospodarka regionalna
TEZY STRATEGII ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO
POLSKI WSCHODNIEJ DO 2020 r.
PRZESŁANKI PODJĘCIA PRAC NAD STRATEGIĄ POLSKI WSCHODNIEJ (1)
• Rozwój Polski Wschodniej jest priorytetem w programie Rządu
• Jest to największy w Unii Europejskiej obszar niskiej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej
• Obszar ten będzie beneficjentem europejskiej polityki spójności w trakcie kolejnych okresów programowania polityk Wspólnoty, 2007-2013, 2014-2018 i 2019-2023
• Unia Europejska zdecydowała o przeznaczeniu specjalnej alokacji na rzecz Polski Wschodniej w latach 2007-2013
• Negatywny przebieg procesów społeczno-ekonomicznych w Polsce Wschodniej
DYNAMIKA ROZWOJU
Zmiany PKB na mieszkańca w latach 1997-2003 (UE25=100)
województwo
1997
2003
lubelskie
33,6
33,2
podkarpackie
33,4
33,2
podlaskie
35,4
35,7
świętokrzyskie
33,3
36,7
warmińsko-mazurskie
35,2
37,0
Polska
44,2
47,0
Znaczenie prac nad Strategią (1)
• Najwybitniejsi przedstawiciele badań ekonomiczno-społecznych i regionalnych Europy i Polski podjęli prace nad ekspertyzami problemowymi
• Formuła Zespołu Międzyresortowego uwzględniająca różnego rodzaju partnerów: administracja rządowa, wojewódzka administracja samorządowa, przedstawiciele środowiska profesjonalno-akademickiego, inne środowiska (pozarządowe, biznesowe)
• Unikalne i pionierskie przedsięwzięcie – w Polsce po 1989 roku nie została przygotowana jakakolwiek strategia dotycząca kilku województw o charakterze makroregionalnym
• Przełożenie wyników prac na dokumenty średniookresowe przedstawiane na potrzeby Unii Europejskiej
MOCNE STRONY (1)
l
Rozwinięte niektóre branże gospodarki osiągające sukces nie tylko na rynku krajowym, ale również w skali międzynarodowejll
Relatywnie wysoki poziom wykształcenia społeczeństwa i znaczny postęp w tej sferze w ostatnich latach ll
Edukacja i znajomość języków obcychll
Potencjał rozwojowy ośrodków akademickich w niektórych dziedzinachll
Dobre wyposażenie informatyczne szkół podstawowychll
Doświadczenie regionalnych instytucji otoczenia biznesu.ll
Relatywnie wysoka skłonność do inwestowania wśród samorządów.ll
Walory przyrodnicze i kulturowel
KLASYFIKACJE SIŁY ROBOCZEJ
SŁABE STRONY (1)
l
Postępujące starzenie się społeczeństwall
Brak wiary licznej grupy mieszkańców w możliwość spełnienia swoich oczekiwań życiowych na terenie województw Polski Wschodniej (migracje)ll
Niski poziom zamożności mieszkańców i dochodów samorządówll
Niski poziom warunków życia w ocenie mieszkańców województwlNiska przedsiębiorczość mieszkańców
Starzejące się społeczeństwo:
SŁABE STRONY (2)
l
Niska produktywność wszystkich sektorów gospodarkill
Niska innowacyjność gospodarki z rodzącym się otoczeniem biznesu w zakresie transferu technologiill
Niska aktywność i/lub skuteczność uczelni w konkurowaniu o rozwojowe środki na naukęll
Bariery rozwoju innowacjill
Zapóźnienie infrastrukturalne, szczególnie w zakresie infrastruktury transportowej, ale również noclegowej dla turystówl
SZANSE (1)
l
Zwiększenie zainteresowania regionem inwestorów z nowoczesnych branż przyjaznych środowisku, wykorzystujących potencjał ludzki i instytucjonalnyll
Wzrost zainteresowania regionem ze strony turystów krajowych i zagranicznychll
Włączanie się Polski Wschodniej w wartościowe sieci współpracy naukowej, kulturalnej i oświatowejll
Napływ środków zewnętrznych na cele rozwojowell
Wzrost zainteresowania regionem mieszkańców innych województw i krajów, jako atrakcyjnym miejscem zamieszkaniall
Doświadczenie w kontaktach międzynarodowych wynikające z bliskości położenia (Europa Wschodnia) a także z licznych wyjazdów zarobkowych mieszkańców Polski Wschodniej (Belgia, Niemcy, USA)lZAGROŻENIA (1)
l
Silna presja konkurencyjna pozostałych województw Polski oraz regionów zagranicznychll
Centralizacja działań związanych w realizacją projektów regionalnychll
Rosnący popyt zewnętrzny na siłę roboczą z Polski Wschodniejll
Utrzymujący się chłodny klimat w międzynarodowych relacjach z sąsiadami Polski Wschodniej (Rosja, Białoruś)ll
Słabość lobbingu na rzecz wspierania zmian w Polsce Wschodniej przy aktywnej postawie ośrodków centralnychll
Utrzymujący się w kraju i zagranicą obraz Polski Wschodniej jako „regionu peryferyjnego w peryferyjnym kraju”l
Filozofia strategii (1)
• Nie jest zorientowana na przeciwdziałanie rozwojowi społeczno-gospodarczemu Polski Wschodniej, co zakłóciłoby możliwość oglądania pierwotnych struktur nie zakłóconych cywilizacyjnie
• Nie jest zorientowana na przeciwdziałanie otwarciu terytorialnemu tych obszarów, co może prowadzić do znanego efektu wymywania
• Nie zakłada iż zasadniczo niższe poziomy, udziały i standardy kształcenia w Polsce Wschodniej są korzystne, gdyż wówczas młodzież nie wyjedzie
• Nie zakłada iż korzystne dla rozwoju Polski Wschodniej byłyby znacznie mniejszej niż gdzie indziej w Polsce alokacje środków funduszy europejskich na mieszkańca, co pozwoliłoby uniknąć efektu NRD (patologii wynikających z obfitości środków)
• Nie zakłada uczynienia z Polski Wschodniej skansenu
Cel strategiczny
• Celem strategicznym polityki państwa w latach 2007-2020 jest wzrost poziomu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej całej Polski Wschodniej i wszystkich jej województw w rozszerzonej Unii Europejskiej
Środki na realizację Strategii
Przede wszystkim dostępne z Unii Europejskiej w ramach europejskiej polityki spójności. Przy założeniu zbliżonej alokacji na mieszkańca Polski Wschodniej i pozostałej części kraju daje to około 21,55% czyli około 26 mld euro (w cenach z 2004 roku), około 4,5 polskie wspólfinansowanie publiczne, około 5 mld współfinansowanie ze środków prywatnych
Jakie są kluczowe kierunki oddziaływania (1)
• (1) Oddziaływanie na poprawę jakości kapitału ludzkiego
• (2) Budowanie społeczeństwa informacyjnego opartego na wiedzy
• (3) Wspieranie gospodarki (MSP, innowacyjne segmenty, klastry)
(4) Rozwijanie infrastruktury transportowej w relacji z układem zewnętrznym i wewnątrz Polski Wschodniej
• (5) Wykorzystanie położenia przy zewnętrznej granicy UE
• (6) Wsparcie funkcji metropolitalnych miast wojewódzkich Polski Wschodniej
• (7) Konserwacja wysokiej jakości środowiska przyrodniczego Polski Wschodniej będącego cennym zasobem rozwojowym
Monitorowanie strategii
• Mierniki dotyczące spójności gospodarczej (PKB na mieszkańca według parytetu siły nabywczej), społecznej (wskaźnik zatrudnienia) oraz terytorialnej (wskaźnik dostępności) zestawiane dla każdego z województw na tle całej Unii Europejskiej
Warunki osiągnięcia sukcesu przez Strategię (1)
• Zorientowanie dostępnych środków na działania rozwojowe, a nie na konsumpcję
• Bazowanie na endogenicznym potencjale rozwojowym
• Zorientowanie strategii na budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy
• Zorientowanie strategii na konkurencyjność regionów
• Uruchomienie szerokiej palety instrumentów, bowiem nie ma jednego prostego zunifikowanego rozwiązania
• Uwzględnienie specyfiki poszczególnych województw
• Zwiększenie możliwości współfinansowania działań rozwojowych przez samorządy Polski Wschodniej
• wymaga działań realizowanych przez trzy poziomy władzy publicznej odpowiedzialnej za realizację polityki rozwoju – poziom centralny, regionalny i lokalny.
• zbyt duże zróżnicowania regionalne ograniczają możliwości rozwoju całego kraju.
• sukcesy w rozwoju Polski Wschodniej nie są tylko realizacją aspiracji i potrzeb regionalnych społeczności, lecz leżą w interesie całego kraju
Warunki osiągnięcia sukcesu przez Strategię – poziom rządowy (1)
• strategia stanowić będzie trwały (niezależny od zmian politycznych) dokument stanowiący ramy rozwojowe na lata 2007-2020
• Strategia powinna być realizowana za pomocą wieloletnich programów rządowych oraz za pomocą programów operacyjnych współfinansowanych przez Unię Europejską.
• Szczególne znaczenie ma ustanowienie specjalnego programu operacyjnego „Rozwój Polski Wschodniej”, który będzie funkcjonował w obecnej perspektywie budżetowej 2007-2013.
• istotne jest, aby po roku 2013 w kolejnych perspektywach budżetowych Unii Europejskiej były kontynuowane działania poprzez ustanawianie kolejnych programów operacyjnych
• Istotnym elementem wdrażania strategii jest też jasne określenie odpowiedzialności i kompetencji w strukturach rządowych za realizację strategii
• ustanowienie pełnomocnika rządu w Ministerstwie właściwym ds. rozwoju regionalnego, który:
• 1) odpowiadałby za realizację programu operacyjnego „Rozwój Polski Wschodniej”,
• 2) koordynował działania w innych programach rządowych na rzecz realizacji strategii
• 3) współpracowałby z samorządami województw i lokalnymi Polski Wschodniej w zakresie osiągania celów strategii
Warunki osiągnięcia sukcesu przez Strategię – poziom regionalny
• Rolą samorządów województw Polski Wschodniej jest prowadzenie własnej polityki rozwoju regionalnego przy wykorzystaniu środków własnych i RPO, tak aby działania rządu i samorządu dawały efekt synergiczny
• dobra i efektywna współpraca samorządów województw Polski Wschodniej z wojewodami, aby uniknąć niepotrzebnych konfliktów ograniczających efektywność wsparcia unijnego i rządowego.
• Od współpracy na poziomie regionalnym między samorządami oraz z wojewodą zależy absorpcja środków wsparcia na realizację strategii.
• współpraca wszystkich szczebli samorządu terytorialnego na rzecz prowadzenia działań prorozwojowych, ze szczególnym uwzględnieniem pozyskiwania bezpośrednich inwestycji zewnętrznych oraz wspierania MŚP
Warunki osiągnięcia sukcesu przez Strategię – poziom lokalny
• Samorządy lokalne są ważnym uczestnikiem realizacji strategii, gdyż ze środków własnych oraz aktywnością działań lokalnych wspierają rozwój społeczno-ekonomiczny swoich terenów.
• przygotowują ważne projekty rozwojowe
• Do obszarów aktywności lokalnej należą m.in. wzrost jakości infrastruktury technicznej, tworzenie społeczeństwa obywatelskiego otwartego na postęp technologiczny, tworzenie nowoczesnych klastrów opartych o współpracę biznes – władze lokalne – instytucje otoczenia biznesu.
• Szczególną rolę i odpowiedzialność muszą na siebie przejąć samorządy gminne stolic województw Polski Wschodniej
• Szybkie przygotowanie się do przejęcia funkcji metropolitalnych oraz wzorowa współpraca z władzami rządowymi i samorządem województwa z jednej strony, a także samorządami gmin w obszarze oddziaływania metropolitalnego z drugiej strony, w istotny sposób może przyśpieszyć rozwój całego regionu.
Gospodarka regionalna Dokumenty strategiczne Lubelszczyzny
Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 (1)
l Cel główny Przyspieszenie tempa rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej w zgod2zie z zasadą zrównoważonego rozwoju
l Zasięg terytorialny województwa: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie
l Srodki 2675 mln euro, 2273 mln euro UE, 401 mln euro polskie
l Beneficjenci: uczelnie, jst, związki i stowarzyszenia jst, jednostki naukowe, przedsiębiorcy, osoby prawne albo jednostki organizacyjne które nie prowadzą innej działalności poza inwestycjami w MSP we wczesnej fazie rozwoju, organizacje pozarządowe, instytucje ważne dla regionu z punktu widzenia rozwoju (WUS, BPP), instytucje otoczenia biznesu, organy administracji rządowej, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
PO RPW – priorytety (1)
l 1. Nowoczesna gospodarka
l Działania:
l Infrastruktura uczelni
l Wsparcie powstawania i dokapitalizowania instrumentów inżynierii finansowej
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plslaveofficial.keep.pl