- W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

JOHN LOCKE

MYŚL O WYCHOWANIU

Lock swoją teorię wychowania i wykształcenia wyłożył przede wszystkim w dziele pt.,, Myśl o wychowaniu” z 1693r.

Traktat ten był popularny w całej XVIII wiecznej Europie, była to pierwsza książka pedagogiczna, która dotarła do tak wielu odbiorców.

Był w niej zawarty program nowego wychowania; burżuazyjnego, świeckiego, prywatnego, praktycznego i utylitarneg

 

 

Poglądy pedagogiczne Locka sprowadzają się do dwóch wielkich problemów                    

określenie roli                       określenie

wychowania w                         modelu  

rozwoju człowieka            gentelmena

 

Istotą poglądów pedagogicznych było twierdzenie, że wychowanie tworzy ludzi. O tym jakim każdy człowiek jest, dobrym czy złym, pożytecznym czy też nie decyduje wychowanie.

 

Koncepcja wychowania i edukacji Johna Locke’a

1.    Lock powątpiewał w encyklopedyczny cel wykształcenia, uważał, że celem kształcenia powinno być nie tyle samo opanowanie przez młodego człowieka całości wiedzy, ale pobudzenie i rozwijanie umysłu.

2.    Twierdził że od najwcześniejszych lat należy uczyć dziecko karności i grzeczności;

3.    Był przeciwnikiem stosowania kar cielesnych, które poniżają dziecko;

4.    Do nauki należy zachęcać poprzez zainteresowania;

5.    Opowiadał się za wychowaniem prywatnym w domu pod kierunkiem guwernera, ponieważ uważał, że w szkole znajdują się dzieci zepsuta i źle wychowane;

6.    W wychowaniu Lock proponował to wszystko, co praktyczne, użyteczne i przynoszące zysk – nie nauki humanistyczne lecz pożyteczne;

WYCHOWANIE STANOWE

·        Dla dzieci chłopów i robotników – szkoły elementarne bez nauki pisania i czytania, które miały przygotowywać do pracy manufakturowej;

·        Klasa rządząca – wychowanie wszechstronne, gdyż klasa ta musi skutecznie kierować i trzymać w posłuszeństwie klasy niższe.

 

PROGRAM NAUCZANIA

·        W swoim programie nauczania przewidywał najpierw naukę pisania i czytania w języku ojczystym, następnie obcym;

·        Nauka rysunku, grafiki, arytmetyki, astrologii, historii, prawa i dobrych obyczajów;

·        Z programu nauczania wykreślił Grekę oraz nie przywiązywał dużej wagi do nauki retoryki i logiki;

 

TRZY ZAGADNIENIA OMAWIANE PRZEZ LOCKA

·        Wychowanie fizyczne ( ciała ) – w zdrowym ciele zdrowy duch. Wg niego trzeba zmienić styl życia, wychowania, żywienia po to żeby uniknąć chorób.

·        Wychowanie moralne – ma ono prowadzić nie do zbawienia duszy, ale do tego, aby człowiek żyjący uczciwie i roztropnie znalazł w życiu szczęście. Ważne jest w dzieciach wyrabianie nawyków odpowiedniego postępowania moralnego. Spośród wad dziecięcych należy zwalczać: kłamstwo, zarozumiałość, egoizm, skłonność do okrucieństwa.

·        Wychowanie umysłowe – oprócz fortuny gentelman powinien obdarzać swojego syna cnotą, roztropnością, dobrymi obyczajami oraz wykształceniem. Wykształcenie powinno ułatwić pracę zawodową, wdrążać do obcowania w dobrym towarzystwie.

 

 

WYCHOWANIE GENTLEMANA

 

·        W Myśli o wychowaniu Lock przedstawił także koncepcję kształcenia i wychowania gentlemana, czyli człowieka światowego, mądrego i szlachetnego – przyszłego członka elity rządzącej w Anglii;

·        Ideałem wychowawczym dla Locke’ a był człowiek przygotowany do zajmowania wysokiej pozycji w hierarchii społecznej, członek parlamentu, sprawny polityk, mający wysokie poczucie odpowiedzialności za sprawy państwa;

·        Przy omawianiu wychowania moralnego Locke powoływał się na religię, uważał, że dziecko powinno uczyć się na pamięć modlitw, wyznania wiary, a nawet katechizmu;

·        Uprzejmość we współżyciu z innymi ludźmi oraz elegancji;

·        Główny cel wychowania, to kierowanie się zawsze rozumem,

 

WYKSZTAŁCENIE GENTLEMANA

Według Johna Locka każdy gentelman zobowiazany jest: troszczyć się o własny majątek, udzielać się w życiu publicznym, zabiegać o utrzymanie dobrej pozyji w społeczeństwie.

Aby ją zdobyć powinien nauczyć się oprócz czytania i pisania w języku angielskim, stenografii. Dopiero później powinien przystapić do nauki farncuskiego. Później przychodził czas na łacinę. Uczenie się greckiego i to w wieku dojrzałym zalecał tym którzy mieli zajmować się pracą naukową.

Z innych przedmiotów zalecał:

-geografię

- geometrię

-chronologię

-astronomię

- anatomie człowieka

- prawo

- nauki przyrodnicze

- etykę i psychologię

Doradzał też nauczyć się jednego z rzemiosła w szczególności ogrodnictwa lub stolarstwa. Za przykładem akademii rycerskich pochwalał naukę tańca, szermierki, jazdy konnej.

Charakterystyczną  cechą programu wykształcenia gentelmana jest w nim niemal całkowity brak tradycyjnych przedmiotów szkoły humanistycznej. Dzieje się tak, ponieważ Lock nie ukrywał swojej niechęci do tych przedmiotów. Potępiał średniowieczne desputy, retorykę czy logikę.

Locke zdawał sobie sprawę z tego, że żadna ze szkół nie zrealizuje jego programu, jednak i on nie brał ich pod uwagę. Dyskwalifikował on wartość szkół publicznych. Nie pochwalał również prywatnych akademii.

Twierdził, że najlepsze wychowanie i wykształcenie może dać prywatny nauczyciel, przez co dążył do ograniczenia postulowanego przez niego programu tylko dla synów klasy panującej.

 

 

 

 

 

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • slaveofficial.keep.pl
  • Szablon by Sliffka (© - W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.)