- W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
RUDOLF JAWORSKI, SWÓJ DO SWEGO: STUDIUM O KSZTAŁTOWANIU SIĘ ZMYSŁU GOSPODARNOCI WIELKOPOLAN 1871- 1914R., POZNAŃ 1998.ROZDZIAŁ IIdea państwa narodowego- nie ma miejsca na inne narodowoci. Dominacja rolnictwa.ROZDZIAŁ IIO koncepcjach reformatorskich- w I poł. XIXw. sš to głosy sporadyczne np.: broszura Tomasza Szumskiego z 1811r.Koncepcje ekonomiczno- narodowe pojawiajš się na dyskusji roku 1848. Prowadzono ożywione uwagi na zebraniach. Podstawy organizacyjne- rola organizacji społecznych, dla ekonomicznej walki o zachowanie substancji narodowej t. Bazar, Centralne Towarzystwo Gospodarcze Liga Polska.W 1850r. po zakazie o stowarzyszeniach politycznych, Polacy organizujš inne tj. Towarzystwo Marcinkowskiego. Towarzystwo Przemysłowe, Zwišzek Towarzystw Kupieckich. Kręgosłup organizacji to spółki kredytowo- oszczędnociowe.Centrala- działa "Straż", organizacja o ograniczonym zasięgu możliwoci.Rola publicystyki- możliwoć konfiskaty i kary za artykuły szkodzšce państwu.Gwałtowny wzrost czasopimiennictwa: "Dziennik Poznański"(1859r.), "Orędownik"(1871r.), "Przemysłowiec", "Kupiec". Czytelnikami drobnomieszczaństwo, chłopstwo, robotnicy.ROZDZIAŁ IIIOd lat 80.XIXw. ekonomia i przekonanie o jej znaczeniu dla utrzymanie polskoci. Spojrzenie w przeszłoć- o prawo do narodowego istnienia- obce wpływy w handlu i przemyle, uniezależnienie od obcych. Odejcie od ideałów na rzecz działalnoci gospodarczej. Rola walki ekonomicznej przed obcmi elementami.Zaczęto uważać, że brak przemysłu oznacza tułów bez głowy. Przemysł powinien uwzględniać interesy rolnictwa, lecz brakuje do tego wiedzy specjalistycznej. Powstaje katalog cnót gospodarczych- ludzie zdolni do szybkich decyzji, nastawieni na zysk, oszczędnoć, inwestujšcy, przedsiębiorczy, wytrzymali, pracowici, rzetelni, punktualni "Im wyższa cywilizacja, tym większa oszczędnoć w narodzie" (Tadeusz Rakowicz).Cechy przypisywano Niemcom, Żydom.Narodowowiadomy izolacjonizm- dorównanie to na poczštek pragnienie izolacji w sferach życia. "Swój do swego"- apel o wspólnš mobilizację sił. Należy opracować strategie samowystarczalnoci, wytworzyć własny obieg gospodarczy, narodowš konsolidację ekonomicznš. Maksyma zakłada wrogie traktowanie obcych towarów i usług. Prowadzi do otawartego bojkotu niepolskiego.Bojkot to punkt kulminacyjny ekonomicznej walki narodowociowej zw. z ustawš wywłaszczeniowš. Termin- zw. z opisem agresywnej postawy ekonomicznej przeciwnika, nie własne akcje. W praktyce publiczna denuncjacja zdrajców, pikiety. Sukces polega na relatywnej równorzędnoci cen. Zrywa się więzi.Upominanie niezdyscyplinowanych rodaków- krytyka i ataki na wyższe sfery, na rozrzutne Polki.Korekty samokrytyczne- dšżenie do izolacji to gł cecha zysłu gospodarnoci.Endecja- solidarnoć ideaowa, liberalno- demokratyczna. Darwinistyczne tezy programu. Faktem naturalnym jest antagonizm polsko- niemiecki. Ostro motywuje obronę intersów ekonomicznych.ROZDZIAŁ IV REKLAMA GOSPODARCZAKontakty handlowe- stałš formš zakupy wišteczne u Polaków, felieton, ksišżka adresowa, artykuł. O polskie szyldy, germanizmy.Ogłoszenia- prasa i polityka- z anonsów na medium i przedmiot sporów. Samowiadomoć polskich przedsiębiorstw. Hasła narodowe o czynach patriotycznych. Anonse- max. zachwalenie w skrótowej formie. Wystawy przemysłowe- przedstawiano swoje wyroby publicznoci. Pierwszy w 2850r., inicjator hrabia Tytus Działyński. Wystawy lokalne- inicjatywa towarzystw przemysłowych.ROZDZIAŁ V SPRZYMIERZEŃCY I PRZECIWNICYNiemcy i Żydzi- rzšd pruski (władze prowincjonalne); ignorancja przetargów, udzielanie koncesji, bojkot.Ogólnopolska solidarnoć najbardziej systematycznie postępowano w Galicji.Czeska paralela- silna akceptacja, trwałe zainteresowanie. Utworzyli konkurencyjny rzemielniczo- przemysłowy stan redni, stali się nauczycielami Polaków. Stosunki panujšce były bardzo podobne. Frantisek Palacky wymylił motto.[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • slaveofficial.keep.pl
  • Szablon by Sliffka (© - W Boga - wierze. Natomiast nie bardzo wierzę w to, co ludzie mówią o Bogu.)